Jeugd- & gezinsprofessional
Voor wie of welke hulpvraag heb ik met De LeerZaak aanbod?
- Ouders/opvoeders en hun jongeren, we bepalen samen wat de doelen zijn om weer bezig te kunnen zijn met de juiste stappen voor jullie fijnste leven. Ik heb veel ervaring met het begeleiden van pubers en jong volwassenen in hun zoektocht naar hun unieke mogelijkheden in deze hectische wereld waar alles lijkt te kunnen. Hoe kunnen zij met meer zelfvertrouwen in hun jonge leven keuzes maken waar ze ook achter staan.
- Onderwijs- en zorgprofessionals coach en train ik vooral op pedagogische en intuïtieve vaardigheden.
- Persoonlijk coach ik op inzicht in gedragspatronen & mogelijke verandering voor het behalen van persoonlijke doelen.
Voorbeelden van wat ik in een sessie kan bieden.
- Individuele ondersteuning: Samenwerking op maat gemaakt (zie creativiteit) op basis van specifiek op de behoeften van de cliënten.
- Flexibiliteit: Mogelijkheid om face-to-face of op afstand te werken afhankelijk van de voorkeur van de cliënt.
- Breed inzetbaar: Met bevoegdheden en ervaring in zowel het onderwijsveld als de hulpverleningswereld kan ik beide werelden laten samenwerken ten behoeve van het welbevinden van het kind.
- Snel, humor, enthousiast en positief: Van nature ben ik analytisch en snel, ik verpak de boodschap graag met veel humor en schroom niet taboes te doorbreken. In samenwerkingen overbrug ik de verschillende belangen en onderzoek ik altijd waar er nog ruimte is, altijd vanuit heel veel positiviteit en vertrouwen zodat het kind zich gezien voelt en in beweging komt omdat er weer perspectief is.
- Paardencoaching: Erg succesvol bij jongeren met een overprikkeld systeem, autistisch spectrum of PTSS. Voor deze doelgroep vervang ik praten graag door doen en ervaren door middel van in contact zijn met een geschikt coachpaard.
- Creativiteit: Wanneer praten (nog) niet veilig genoeg is zet ik graag creatieve activiteiten in waarbij ik mijn cliënt vanuit deze invalshoek leer kennen en helpt ontwikkelen. Fotoshoots, rap-workshops, rollenspel drama theater, de natuur in, schrijven, schilderen, rijdend in mijn oldtimer Volkswagen T2, noem het maar op en ik sta er voor open. Bezig zijn met datgene dat mijn cliënten verwonderd maakt voelen ze zich gezien en ontstaat er verbinding, vertrouwen en bereidheid tot aanleren van nieuw gedrag en nieuwe patronen waardoor doelen gehaald kunnen worden.
- Methodieken: Tools4U, TA (Transactionele Analyse0, dramadriehoek, intervisies leiden, ACT (Acceptance & Commitment Therapy), kernkwadranten, systemisch opstellen, 5G model, kernkwaliteiten, ikagai model.
- Positieve resultaten: Evaluaties en feedback van voorgaande trajecten bewijzen positieve gedragsverandering en verbeterde mentale gezondheid, zie meer hieronder.
Aanpak in stappen:
- Kennismaking/intake, vrijblijvend voor jou en mij om te ontdekken óf het klikt.
- Voorstel concrete ontwikkeldoelen en de duur van het traject. Is er een klik dan krijg je na de kennismaking een voorstel waar je wel/niet akkoord mee gaat.
- Plan van Aanpak, teken jij, (en je ouders als je minderjarig bent) en ik, nu gaan we echt van start!
- Het evaluatiemoment. We kijken regelmatig even terug en checken hoe het verloopt. Halverwege het traject komt er altijd een officieel check moment: Verloopt alles zoals je verwacht? Zijn er misschien extra zaken zichtbaar geworden? Is het belangrijk dat er bijgesteld moet worden? Soms wijzig ik mijn aanpak, dit is daar een belangrijk moment voor. Samen bekijken we of je wel goed op weg bent om de gestelde doelen te behalen.
- Afsluiting met een eindrapport, waarin ik de gestelde doelen bekijk, behaald/deels behaald/niet behaald, gebruikte strategieën/technieken nog eens benoem en soms adviezen en aanbevelingen.
- Na het eindrapport laat ik je lekker weer los, want je kunt het weer op eigen kracht. Heel soms draag ik je over aan andere of specialistischer zorg. We gaan nooit langer door dan vooraf afgesproken en altijd met een positief gevoel sluit ik af. Je hebt ten slotte veel mogen leren en je bent uitdagingen aangegaan!
Wat zeggen jongeren over mij na een samenwerking?
Je bent hier op de goede plek als je met je handen in het haar zit met zorgen over (je) kind/jongere. Heb je een vastloper in je leer-/opvoedsituatie, of heb je zorgen als vader, moeder of onderwijsprofessional? Je hoeft het niet alleen te doen. Ik werk graag met jullie samen om de situatie weer in beweging te krijgen en een positief perspectief te bieden voor jullie.